Vt12 Lahden eteläistä kehätietä toteuttavalle VALTARI-allianssille vuoden Geoteko-palkinto | Pöyry in Finland Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Rectangle 212 + Rectangle 212 + Rectangle 212 Created with Sketch. Slice 1 Created with Sketch Beta. > Slice 1 Created with Sketch Beta. > Slice 1 Created with Sketch Beta. > Slice 1 Created with Sketch Beta. > Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Twitter Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta.

LEHDISTÖTIEDOTE 8.11.2019

Vt12 Lahden eteläistä kehätietä toteuttavalle VALTARI-allianssille vuoden Geoteko-palkinto

Lahden eteläisen kehätien Lahden pään urakkaa toteuttavalle VALTARI-allianssille myönnettiin Suomen Geoteknillisen Yhdistyksen GeoTeko 2019 -palkinto Geotekniikan päivillä 7.11.2019. Palkinto myönnettiin koerakenteiden laajamittaisessa hyödyntämisessä tien pohja- ja maarakentamisessa.


Palkinnon ottivat vastaan Niko Asikainen (Skanska Infra Oy), Veli-Matti Uotinen (Väylä) ja Jaana Vinter (Pöyry Finland Oy). Palkinnon jakoi Suomen Geoteknillisen yhdistyksen puheenjohtaja Sami Ylönen.

GeoTeko on tunnustuspalkinto parhaalle geotekniselle innovaatiolle, hankkeelle, henkilölle tai muuten geoteknistä alaa edistäneelle taholle. Palkinto jaetaan joka toinen vuosi. Lisää palkinnon perusteluista SGY:n sivuilta.

Palkitun koerakentamisen tavoitteena oli mahdollistaa maaperän ominaisuuksien aiempia suunnitteluvaiheita tehokkaampi hyödyntäminen. Kujalan eritasoliittymän alueelle toteutettiin koerakenteina kaksi tienpengertä loppuvuodesta 2017. Koerakenteet varustettiin nykyaikaisella monitorointilaitteistolla, jolla saatiin kerättyä reaaliaikaista tietoa penkereiden ja pohjamaan käyttäytymisestä.

Koerakenteet osoittautuivat toimiviksi ja niiden ansiosta saavutettiin huomattavia säästöjä niin materiaaleissa kuin euroissakin. Myös rakenteiden ympäristövaikutukset jäivät pienemmiksi. Hyödyntämällä maanvaraisia penkereitä teräsbetonipaalujen määrää voitiin vähentää noin 150 km. Hyvien kokemuksien myötä hankkeessa on toteutettu myös muita koerakenteita, kuten pohjaveden alentaminen koepumppauksella ja meluvallien toteuttaminen kuivakuorisavesta läjittämällä.

”Tavoitteena oli osoittaa, että pohjamaa kestää huomattavasti oletettua korkeammat penkereet sellaisenaan tai kevennettyinä, jolloin aiemmin suunniteltuja paalulaattoja voitaisiin korvata maanvaraisilla penkereillä. Hankemuotona Allianssi soveltuu loistavasti uusien ratkaisujen kehittämiseen ja pilotointiin kaikkien osapuolien työskennellessä yhteisen päämäärän eteen. Tavoitteessa onnistuttiinkin loistavasti monitoroimalla pitkäjänteisesti koepenkereitä uusimmalla tekniikalla", kertoo Väylän geoasiantuntija Veli-Matti Uotinen.

Uotisen lisäksi palkintoa olivat vastaanottamassa VALTARIn pohjarakentamisesta vastaava Niko Asikainen Skanska Infra Oy:stä sekä geosuunnittelusta vastaava Jaana Vinter Pöyry Finland Oy:stä.

”Geoteko-palkinnon saaminen on hieno kunnianosoitus allianssi-hankemuodon hyödyntämisestä projektilla. Tällä hankkeella koerakentamista on päästy hyödyntämään erinomaisesti hankkeen parhaaksi”, Asikainen ja Vinter toteavat.

Koerakenteiden monitoroinnin myötä on kerätty tutkimustietoa niiden toiminnasta lähes kahden vuoden ajalta. Koerakenteiden toimivuuden tulkinnassa ja näytteenotossa tehtiin yhteistyötä Aalto-yliopiston kanssa ja saadut tulokset ovat osa tohtoritutkijan väitöskirjan aineistoa. Koerakenteissa konkretisoitui pohjatutkimusten laadun merkitys ja Suomessa on nyt käynnistetty häiriintymättömän näytteenoton perehdytystyö pohjatutkimusyrityksille laadun kehittämiseksi. 

VALTARI-allianssi on tilaajien Väylän, Lahden kaupungin ja Hollolan kunnan sekä palveluntuottajien Skanska Infra Oy:n ja Pöyry Finlandin muodostama allianssi, joka toteuttaa Lahden eteläisen kehätien Lahden pään osuutta. Lahden eteläinen kehätie avataan liikenteelle loppuvuonna 2020.

Lisätiedot:
Projektipäällikkö Janne Wikström, Väylä, puh. 029 534 3600, janne.wikstrom@vayla.fi

Seuraa hanketta:

www.vayla.fi/vt12letke
www.facebook.com/vt12letke
www.twitter.com/vt12letke (@Vt12Letke)

Vt12 Lahden eteläinen kehätie -hankkeen tavoitteena on varmistaa sujuvampi ja turvallisempi liikenne valtatiellä 12 sekä edistää maankäytön ja elinkeinoelämän kehittymismah­dollisuuksia koko Lahden seudulla. Hankekokonaisuuteen kuuluu valtatie 12 Lahden eteläisen kehätien rakentaminen ja maantien 167 Lahden eteläisen sisääntulotien parantaminen. 

ÅF Pöyry on merkittävä kansainvälinen suunnittelu- ja konsultointiyhtiö. Kehitämme maailmanlaajuisesti asiakkaillemme ratkaisuja, jotka edistävät kestävää kehitystä ja auttavat hyödyntämään kaupungistumisen ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia. Olemme yli 16 000 sitoutunutta asiantuntijaa, jotka kehittävät kestäviä, uuden sukupolven ratkaisuja infra-, teollisuus- ja energiasektoreille ympäri maailman. Making Future.