Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Rectangle 212 + Rectangle 212 + Rectangle 212 Created with Sketch. Slice 1 Created with Sketch Beta. > Slice 1 Created with Sketch Beta. > Slice 1 Created with Sketch Beta. > Slice 1 Created with Sketch Beta. > Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Twitter Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta.

MUU TIEDOTE 8.3.2019

Suunnittelijat valmistautuvat Tallinnan tunnelin seuraavaan suunnitteluvaiheeseen

Pöyry ja A-Insinöörit valmistelevat Tallinnan rautatietunnelin yleissuunnittelun käynnistämistä Finest Bay Area Development Oy:n kumppaneina. Alustavan arvion mukaan tunnelin suunnittelun parissa työskentelee loppuvuodesta 2019 satoja ihmisiä.


Havainnekuva Suomen ja Viron välisestä rautatietunnelista.

Finest Bay Area Development Oy suunnittelee maailman pisimmän rautatietunnelin rakentamista Suomen ja Viron välille. Hankeen teknisestä esisuunnittelusta ovat vastanneet Pöyry ja A-Insinöörit. Nyt konsortio valmistelee suunnitteluorganisaatiota ja -menetelmiä tämän megaluokan projektin seuraavan suunnitteluvaiheen käynnistämistä varten.

"Kyseessä on ennen näkemättömän merkittävä hanke, jossa suomalaista insinööritaitoa päästään hyödyntämään ja esittelemään laajasti.  Projektissa tullaan kehittämään ennakkoluulottomasti uusia, yhteistoiminnallisia ja digitaalisuuteen perustuvia infrarakentamisen toimintatapoja", kertoo infrasuunnittelun johtaja Mikko Inkala Pöyryltä.

Suunnittelutiimin kokoonpano riippuu projektin edistymisestä ja lupa- ja kaavakäsittelyn etenemisestä. Valmisteltavaan suunnitteluvaiheeseen kuuluvat käytännössä mm. kallioperätutkimusten tekeminen sekä yksityiskohtaisempi tunnelin suunnittelutyö.

Tämänhetkisissä luonnoksissa 100 kilometrin tunneli olisi kaksiosainen ja sen kulkisi syvimmillään 200 metriä merenpinnan alapuolella. Asemia reitille olisi tulossa eri vaihtoehdoista riippuen neljästä kuuteen.

"Olemme yhdessä arvioineet, että vuoden lopussa tunnelin suunnittelussa työskentelee satoja suunnitteluinsinöörejä, tutkijoita ja sovelluskehittäjiä", hankekehitysjohtaja Timo Saanio A-Insinööreistä sanoo.

Finest Bay Area -hankkeen tekninen esisuunnittelu aloitettiin toukokuussa 2018 yhdessä ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA) valmistelun kanssa. Hankkeen YVA-ohjelma toimitettiin Suomen viranomaisille tammikuussa 2019. YVA-prosessissa tullaan hyödyntämään uusia tapoja kerätä palautetta kansalaisilta, mm. älypuhelinsovelluksen kautta.

Pöyry ja A-Insinöörit ovat maanalaisesen rakentamisesen ja megaluokan infrasuunnitteluhankkeiden erikoisosaajia.


Kuvassa: Pöyryn infrasuunnittelun johtaja Mikko Inkala, A-Insinöörien hankekehitysjohtaja Timo Saanio, Pöyryn suunnittelupäällikkö Kari Fagerholm, A-Insinöörien toimitusjohtaja Jyrki Keinänen

Lisätietoja:

Mikko Inkala, infrasuunnittelun johtaja, Pöyry
puh. 040 716 9133

Timo Saanio, hankekehitysjohtaja, A-Insinöörit
puh. 040 506 5671