Infra

Länsimetro, Helsinki-Espoo

Länsimetro

Suomi

Projektin tiedot

Asiakas: Länsimetro Oy

Palvelut: Kalliorakennus- ja rakennesuunnittelu, arkkitehtisuunnittelu, geotekninen suunnittelu, LVIAS-suunnittelu, telesuunnittelu, turvajärjestelmäsuunnittelu

Länsimetro, vaihe 1: Otaniemen ja Niittykummun asemien ja rataosuuksien kalliorakennussuunnittelu, Otaniemen, Niittykummun ja Keilaniemen ajotunneleiden arkkitehti-, kalliorakennus- ja rakennesuunnittelusta sekä geoteknisestä suunnittelusta. Koko osuuden LVIAS-suunnittelu

Länsimetro, vaihe 2: Kalliorakennus- ja geotekninen pääsuunnittelu, rakennetekninen pääsuunnittelu, ratasuunnittelu, ratalinjan arkkitehtisuunnittelu,

sekä: Kaitaan ja Soukan asemien ja rata-osuuksien kalliorakennus- ja geotekninen suunnittelu, Espoonlahden ja Kivenlahden asemien rakennesuunnittelu

Aika: 2000 - 2020

Pöyry on ollut mukana Länsimetron suunnittelussa jo 2000-luvun alusta lähtien tehden toteutettavuusselvityksiä, alustavia yleissuunnitelmia sekä ympäristövaikutusten arviointia.

Länsimetro tulee olemaan kokonaisuudessaan 21 kilometriä pitkä. Se koostuu kahdesta rinnakkaisesta maan alla kulkevasta ratatunnelista sekä yhteensä 13 uudesta asemasta. Asemien lisäksi rakennetaan ilmanvaihtoa, paineentasausta ja savunpoistoa varten yhteensä 23 kuilua. Nämä kuilut toimivat myös tarvittaessa hätäpoistumisteinä.

Vaihe 1 Ruoholahdesta Matinkylään

Ensimmäisessä vaiheessa rakennettiin 8 uutta asemaa Ruoholahdesta Matinkylään. Pöyryn vastuualueeseen kuului Otaniemen ja Niittykummun maanalaisten asemien sekä 3,5 km mittaisen kaksois-ratatunnelin kalliorakennussuunnittelu. Olimme vastuussa myös Otaniemen, Niittykummun ja Keilaniemen ajotunneleiden arkkitehti-, kalliorakennus- ja rakennesuunnittelusta sekä geoteknisestä suunnittelusta. LVIAS-suunnittelun teimme koko 14 kilometriä pitkälle osuudelle.

Rakentaminen alkoi Ruoholahdessa marraskuussa 2009. Länsimetron ensimmäinen vaihe avattiin liikenteelle marraskuussa 2017.

Vaihe 2 Matinkylästä Kivenlahteen

Toisessa vaiheessa Länsimetron linja jatkuu Matinkylästä Kivenlahteen. Linja on noin 7 km pitkä sisältäen viisi uutta asemaa sekä Sammalvuoren maanalaisen metrovarikon. Vastaamme koko toisen vaiheen osuuden kalliorakennus- ja geoteknisestä pääsuunnittelusta sekä rakenneteknisestä pääsuunnittelusta. Lisäksi teemme mm. koko rataosuuden ratasuunnittelun ja ratalinjan arkkitehtisuunnittelun. Olemme vastuussa Kaitaan ja Soukan asemien ja rataosuuksien kalliorakennus- ja geoteknisestä suunnittelusta sekä Espoonlahden ja Kivenlahden asemien rakennesuunnittelusta. 

Louhinnat alkoivat vuonna 2015. Rakentaminen on alkanut asemilla vaiheittain vuoden 2018 aikana.

Lue lisää aiheesta asiantuntijoidemme artikkeleista ja blogeista.

Jukka Salminen: Metro Espoon kallioon

Piri Harju: Geologin matka kalliopaljastumilta louhittuun kalliotilaan

Pekka Saarinen: Tehtäväni on varmistaa, että metrolla on mukava matkustaa (sivu 4)