Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Rectangle 212 + Rectangle 212 + Rectangle 212 Created with Sketch. Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Twitter Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta. Slice 1 Created with Sketch Beta.

LEHDISTÖTIEDOTE 28.11.2017

Pöyry on allekirjoittanut Helsinki-Tallinna-tunnelikonsortion aiesopimuksen

Lehdistötiedote 28.11.2017 klo 13.00
 
Helsinki-Tallinna-tunnelin suunnittelua ja rakentamista toteuttava yrityskonsortio allekirjoitti aiesopimuksen lauantaina 25.11.2017 Kaapelitehtaalla Helsingissä. Konsortioon kuuluvat Pöyry, A-Insinöörit, Fira ja FinEst Bay Area Development. Yritykset ryhtyvät sopimuksen mukaan yhdessä toteuttamaan tunnelin tarkempaa suunnittelua ja rakentamista sekä vahvistamaan konsortiota uusilla kiinalaisilla kumppaneilla. Konsortion toiminta on käynnistetty jo aikaisemmin keväällä 2017. 
 
"Olemme mukana konsortiossa, jonka tavoitteena on tehdä jotain todella suurta. Toteutuessaan hanke tulee olemaan yksi Euroopan laajimmista rakennushankkeista, johon Pöyryn kotimaan ja ulkomaiden yksiköiden tunneli- ja infraosaamisen yhdistäminen antaa erinomaiset valmiudet", sanoo Markku Oksanen, Pöyryn Pohjois-Euroopan Alueellisten toimintojen johtaja.
 
Helsinki-Tallinna-tunneli tulee valmistuessaan olemaan yli 100 km pitkä ja maailman pisin henkilö- ja tavaraliikenteeseen tarkoitettu tunneli. Tunnelilla tulee olemaan neljä asemaa: Tallinnan lentokenttä, UusiSaari, OtaKeila ja Helsinki-Vantaan lentokenttä. Tunneli rakennetaan erityisesti nopeiden junien käyttöön, ja matka-ajan päästä päähän on suunniteltu olevan noin 20 minuuttia. 
 
Jokaisen aseman alueelle tullaan rakentamaan uusia asunto- ja toimistorakennuksia. Jokaiselle alueelle arvioidaan muodostuvan noin 50 000 asukkaan asuinalueita. Uudelle Helsinki-Tallinna-metropolialueelle tulee siten seuraavan 10 vuoden aikana asunnot yli 200 000 uudelle pääkaupunkilaiselle. Riittävällä asuntotuotannolla varaudutaan odotetun talouskasvun jatkumiseen voimakkaana pitkälle tulevaisuuteen. Tunneli mahdollistaa nopean ja joustavan liikkumisen kaupunginosien välillä, ja toimii eteläisten ja pohjoisten kaupunginosien yhdistävänä metroreittinä.
 
Uusi Helsinki-Tallinna-metropolialue muodostaa yli 2 miljoonan asukkaan talousalueen, jonka taakse jäävät mm. Amsterdam ja Tukholma. Helsinki-Tallinnan ylivoimainen maantieteellinen sijainti Euraasian sydämessä houkuttaa jatkossa entistä enemmän sijoituksia Aasiasta ja varsinkin Kiinasta, ja mahdollistaa nopeamman taloudellisen kasvun kuin perinteisillä kilpailijoilla. 
 
Konsortion jäsenillä on monialaista osaamista maanalaisesta rakentamisesta, rakentamisen prosesseista ja digitaalisten menetelmien hyödyntämisestä rakentamisessa. 
 
Lisätietoja:

Markku Oksanen
Johtaja, Alueelliset toiminnot, Pohjois-Eurooppa
puh. 01033 26735
 
Mikko Inkala
Johtaja, Infra-yksikkö, Alueelliset toiminnot, Pohjois-Eurooppa
puh. 01033 21112
 
Tiesitkö? Pöyry on toimittanut konsultointi- ja suunnittelupalveluja tunneliprojekteihin yhteensä yli 1 000 kilometrin matkalle viimeisen 20 vuoden aikana.   
 
Tietoa Pöyrystä
Pöyry on kansainvälinen konsultointi- ja suunnitteluyhtiö. Tarjoamme järkevimmät ratkaisut lämpö- ja sähkövoiman tuotantoon, siirtoon ja jakeluun, metsäteollisuuteen, kemianteollisuuteen ja biojalostukseen, kaivos- ja metalliteollisuuteen, väyläinfraan sekä vesihuoltoon. Pöyryn liikevaihto vuonna 2016 oli 530 miljoonaa euroa, ja yhtiön osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssissä (POY1V). Noin 5 500 asiantuntijaa. 40 maata. 130 toimistoa.