Infra

Tampereen raitiotie

Tampereen raitiotie

Tampere, Suomi

Projektin tiedot

Asiakas: Tampereen kaupunki

Palvelut: Kehitys- ja toteutusvaiheen ratasuunnittelu, katusuunnittelu, ympäristösuunnittelu, pohjatutkimukset, geotekninen suunnittelu

Aika: 2015–2023

Tampereen kaupungin jatkuva väestönkasvu aiheuttaa valtavia haasteita Tampereen joukkoliikennejärjestelmälle. Moderni raitiotiejärjestelmä osana linja-autoihin perustuvaa järjestelmää on paras tapa vastata tähän haasteeseen.

Raitiotie yhdistää toisiinsa Keskusta-alueen, Hervannan yliopistoalueen, Tampereen yliopistollisen sairaala-alueen sekä Lentävänniemen tulevat asuinalueet. Linjauksen pituus on noin 23 km. Arvion mukaan raitiotietä käyttää arkisin yli 47 000 matkustajaa vuorokaudessa.

Hanke toteutetaan kahdessa eri vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan radat Pyynikintorilta Hervantajärvelle ja yliopistolliselle keskussairaalalle vuosien 2017–2021 aikana. Lisäksi ensimmäiseen vaiheeseen kuuluu myös Hervannan varikon rakentaminen.

Pöyry on vahvasti mukana raitiotien kehitys- ja toteutusvaiheiden suunnittelussa ja pohjatutkimusten laadinnassa. Suunnittelu ja rakentaminen toteutetaan allianssina yhdessä Tampereen kaupungin, VR Trackin ja YIT:n kanssa.

Pöyryn suunnitteluosuuteen kuuluvat keskusta–Sampola-rataosuus, yliopiston haaran katu-, rata-, geotekninen ja siltasuunnittelu, sekä koko hankkeen johtosiirtojen ja varikon suunnittelu.

Hankesuunnitelma valmistui syksyllä 2016, ja Tampereen kaupunginvaltuusto 7.11.2016 päätti ensimmäisen vaiheen rakentamisen aloittamisesta ja vaunukaluston tilaamisesta. Liikennöinnin on tarkoitus alkaa ensimmäisellä osuudella vuonna 2021.

Raitiotiehankkeen toisen osan kehitysvaiheesta on allekirjoitettu sopimus maaliskuussa 2018. Hanke toteutetaan myös allianssimallina, jossa Tampereen kaupungin ja Tampereen Raitiotie Oy:n tilaaman palvelun tuottajina ovat Pöyry, YIT ja VR Track.

Kehitysvaiheen arvioidaan kestävän vuoden 2020 loppuun. Kehitysvaiheessa haetaan parhaat toteutettavissa olevat ratkaisut rakentamispäätöksen tueksi Pyynikintorin ja Lentäväniemen väliselle rataosuudelle. Toinen osa on alustavasti tarkoitus rakentaa 2021–2024.